Roma, 2007. In-8¡, pp. 167, figg. a col. e in nero n. t., br.
Catalogo della mostra tenutasi a Tivoli nel 2007.
Riviste: no
Firenze, Olschki, 1989. Cm. 24x17, pp. 223, ill. 115 in nero f. t., br. e sovrac.
Paris, 2001. In-8¡, pp. 189, figg. a col. e in nero n. t., br.
Catalogo della mostra tenutasi a Parigi nel 2001-2002.
Riviste: no
New York, 1997. In-8¡, pp. 280, ill. a col. e in nero n. t., tela e sovrac.
Riviste: no
Cinisello Balsamo, 2004. In-8¡, pp. 511, ill. a col. e in nero n. t., br.
Catalogo della mostra tenutasi a Belluno nel 2004-2005.
Riviste: no
University Park, 2014. Cm. 26x24, pp. xiv-286, figg. 100 in nero n. t., tela e sovrac.
When Elizabeth Cady Stanton penned the Declaration of Sentiments for the first women’s rights convention, held in Seneca Falls, New York, in 1848, she unleashed a powerful force in American society. In A Sisterhood of Sculptors, Melissa Dabakis outlines the conditions under which a group of American women artists adopted this egalitarian view of society and negotiated the gendered terrain of artistic production at home and abroad. Between 1850 and 1876, a community of talented women sought creative refuge in Rome and developed successful professional careers as sculptors. Some of these women have become well known in art-historical circles: Harriet Hosmer, Edmonia Lewis, Anne Whitney, and Vinnie Ream. The reputations of others have remained, until now, buried in the historical record: Emma Stebbins, Margaret Foley, Sarah Fisher Ames, and Louisa Lander. At midcentury, they were among the first women artists to attain professional stature in the American art world while achieving international fame in Rome, London, and other cosmopolitan European cities. In their invention of modern womanhood, they served as models for a younger generation of women who adopted artistic careers in unprecedented numbers in the years following the Civil War. At its core, A Sisterhood of Sculptors is concerned with the gendered nature of creativity and expatriation. Taking guidance from feminist theory, cultural geography, and expatriate and postcolonial studies, Dabakis provides a detailed investigation of the historical phenomenon of women’s artistic lives in Rome in the mid-nineteenth century. As an interdisciplinary examination of femininity and creativity, it provides models for viewing and interpreting nineteenth-century sculpture and for analyzing the gendered status of the artistic profession.
Crocetta del Montello, 2014. Cm. 24x17, pp. 366, figg. a col. e in nero n. t., br.
Il volume raccoglie gli atti del terzo convegno sulle Gipsoteche tenutosi a Possagno nel 2012; convegno che ha posto a confronto gli esperti delle più importanti gipsoteche europee, intendendo inoltre approfondire ed evidenziare le trasformazioni di ateliers e luoghi dove sono vissuti gli scultori in sedi museali, affrontando i particolari problemi di esposizione, conservazione, fruizione dei beni artistici di gesso e documentali in essi contenuti. Trenta relatori provenienti da altrettante realtà museali italiane, francesi, spagnole, svizzere e danesi si sono relazionati nel corso delle due giornate, facendo conoscere molti scultori che hanno avuto relazioni anche con Canova.
Milano, Franco Maria Ricci, 1982. Cm. 25x24, pp. 19, tavv. 41 a col. n. t., tela.
Madrid, 1992. In-8¡, pp. 112, ill. a col. e in nero n. t., br.
Catalogo della mostra tenutasi a Madrid presso il Museo del Prado dall'aprile al maggio 1992.
Riviste: no
Milano, 2006. In-8¡, pp. 164, ill. in nero f. t., br.
Riviste: no
Roma, Banco di Roma, 1959. Cm. 35x25, pp. 251, tavv. e ill. a col. applicate n. t., tela e sovrac. con strappi ai bordi.
Ampio excursus, corredato da una buona campagna fotografica, sui più rappresentativi altari eretti a Roma nel corso del XVII° e XVIII° secolo. Brevi schede di commento alle opere e bibliografia, in appendice.
Princeton, Princeton University Press, 2011. Cm. 25x20, pp. 364, figg. in nero n. t., tela e sovrac.
The book describes the transformation of italian sculpture during the neglected half century between the death of Michelangelo and the rise of Bernini. The author follows the Florentine careers of three major sculptors - Giambologna, Bartolomeo Ammannati,and Vincenzo Danti - as they negotiated the politics of the Medici court and eyed one another's work, setting new aims for their art in process.
Milano, 2011, cm.21x15, pp. 128, fig. a col. e in nero, n.t, br.